ZONTIPS VOOR UW ZOMERSE FIETSTOCHT!

Nu de zomer in volle gang is gaat u er vast lekker met uw e-bike op uit. Zonnig weer is geliefd bij fietsers! De wereld ziet er ook net iets mooier uit als de zon schijnt, het zorgt voor blije gezichten en is ook nog eens de belangrijkste bron om aan Vitamine-D te komen! Ga dus vooral lekker op zonnige zomerdagen met de fiets op pad. Houd tijdens uw zonnige tochten wel met een aantal dingen rekening. Wij geven u zonnige fietstips in onze blog…

Tip 1. Smeren, smeren en nog eens smeren

Smeer uzelf zo’n half uur voor u de fiets opstapt in met een zonnebrandcrème die minimaal factor 20 bevat. Als we een gemiddeld Nederlands huidtype nemen, dan zal de huid zonder bescherming na een minuut of twintig in de zon (rond het middaguur als de zon op haar hoogste punt staat) gaan verbranden. Met factor 30 zit u helemaal goed!

Tip 2. Geniet met mate van de zon

Fiets niet te lang achter elkaar door in de zon maar zoek ook af en toe even de schaduw op om verbranding of uitdroging te voorkomen.

Tip 3. Drink voldoende water

Normaal moet u al genoeg water drinken maar met warm weer is dat helemaal belangrijk. Dorst en transpiratie zijn belangrijke indicatoren die er op wijzen dat uw lichaam vocht verliest en dat moet op tijd worden aangevuld. Het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert om dagelijks tenminste twee liter vocht te drinken. Dit hoeft niet perse water te zijn. Het is zelfs beter om af te wisselen en verschillende drankjes tot u te nemen, zoals fruitsappen, tomatensap. sportdranken en water! Een kop bouillon helpt ook goed om uw vochtbalans op peil te houden. Drink bij warm zomers weer liever geen alcohol dit zorgt ervoor dat u vocht verliest en maken de kans op uitdroging groter.

Tip 4. Blijf tussen de 12.00 en 15.00 uur uit de zon

Hoe hoger de zon staat, hoe sterker de zonkracht. De UV-stralen zijn het kortst als de zon recht boven u staat, op dat moment is de zonkracht dus het sterkst. Een UV-straling wordt sterker door een weerkaatsing van bijvoorbeeld zand en water. Tussen 12:00 uur en 15:00 uur is de zon op zijn felst en heeft deze de meeste kracht, probeer gedurende deze tijden de zon zoveel mogelijk te vermijden.

Tip 5. Bescherm uzelf met kleding

Kleding biedt bescherming tegen UVA en UV. Hoe dichter en hoe regelmatiger het weefsel van de stof, hoe minder UV-stralen er door heen kunnen. De bescherming is afhankelijk van de kleur van de kleding; donkere kleuren laten minder UV-stralen door dan kleren in heldere kleuren. Ga voor luchtige kleding die kwetsbare plekken zoals schouders, hals en armen bedekken tijdens warme zomerdagen. Voor het onderlichaam moet de kledij het gedeelte tussen de taille en knieën bedekken. Verder is het ook slim om een pet tijdens uw fietsrit te dragen.

Tip 6. Draag een goede zonnebril

Niet alleen uw huid, maar ook uw ogen zouden moeten worden beschermd tegen de zon. De UV-straling kan permanente schade aanrichten. Volgens  deskundigen zou het risico op staar en de oogziekte maculadegeneratie (LMD) groter worden wanneer ogen te veel in aanraking komen met UV-straling. Zorg daarom dat u in de lente en de zomer altijd een zonnebril bij u heeft, zodat u die kunt opzetten zodra het nodig is. Waar let u op bij de aanschaf van een zonnebril? Het is belangrijk dat de zonnebril een UV-filter heeft, de meeste zonnebrillen in Nederland zijn daarmee uitgerust. Daarnaast zou u op het CE-stickertje op de bril moeten letten, dat geeft de donkerte van de glazen aan. Volgens deskundigen kunt u het best kiezen voor een bril met CE-nummer 3. Zonnebrillen met CE-nummer 3 zijn voor 75 procent donker, en dat is goed voor de Nederlandse zon.

Ondanks alle tips om uzelf tegen de zon te beschermen is de zon ook goed voor ons. Van alle vitamine D die we aanmaken is 85% afkomstig van de zon. Een kwartiertje in de zon zitten zorgt er al voor dat uw vitamine D op peil blijft. Dus uw broodje in het zonnetje eten tijdens uw fietstocht is geen slecht idee!