WERKNEMERS OMARMEN ELEKTRISCHE FIETS ALS HÉT VERVOERSMIDDEL

Met de opkomst van de e-bike en de nog snellere speed pedelec is fietsen naar het werk populairder dan ooit. Files zijn er niet meer bij, werknemers komen energiek aan en de reiskosten vallen aanmerkelijk lager uit. “Alle automobilisten zouden het eens moeten proberen, zo’n e-bike.”

Werknemers omarmen de elektrische fiets als hét vervoersmiddel
Foto: FLYER Upstreet1

“Ik zou niet meer anders willen”, zegt Seppe Vermeiren over zijn nieuwe vervoermiddel, een speed pedelec van Flyer. Hij stapt in Vosselaar op en rijdt vervolgens naar de Antwerpse haven. Daar werkt hij als bedrijfsbrandweerman bij een chemische onderneming.
Tot voor kort ging hij met de auto naar zijn werk. “Het wordt steeds drukker op de baan, je komt amper nog door het verkeer. Voorheen ging ik om 6.45 uur naar m’n werk. Dat had ik op een gegeven moment al vervroegd naar 6.15 uur. En nog kwam ik te laat aan. Het werd een hel met al die files. Ik dacht: dat moet en kan anders.”

Zijn keuze viel op de speed pedelec, de snellere variant van de e-bike. Daarmee zijn ook langere afstanden af te leggen. “Ik woon 62 kilometer van het werk. Zonder ondersteuning is dat te ver, maar mét lukt dat gewoon. Om de dag heb ik dienst, dus zo’n vier keer per week leg ik deze afstand af.”
In België wonen mensen volgens onderzoek gemiddeld 19 kilometer van kantoor, in Nederland is dat 22,6 kilometer. In de dichtbevolkte gebieden waar de filemelders dagelijks overuren draaien, zijn e-bikende mensen op sommige van dit soort afstanden zelfs sneller dan hun collega’s die toch voor de auto opteren.
“Met de elektrische fiets heb je geen oponthoud, want files staan er niet. Bovendien onderhoud je je conditie, zeker als je afstanden zoals ik maak. Ik doe dat bewust, want fitheid is belangrijk voor mijn werk. Ik hoef thuis niet meer te haasten om te sporten, want dat doe ik onderweg al”, zegt Seppe.

Een knappe fiets
“De e-bike is ideaal. Voor mij – ik ben totaal geen fietskenner – was alleen de vraag: wat voor fiets neem ik? Ik heb een serieuze zoektocht gedaan. In Antwerpen ben ik bij fietsenzaken geweest, maar daar had ik geen klik met de verkopers”, zegt hij.
“Toen ben ik bij mij in de buurt gaan kijken. Ik had een leuke babbel met een verkoper en hij gaf me goede uitleg. Hij zei: ‘Ga voor de Flyer, de Porsche onder de elektrische fietsen’. Na een proefrit op de Flyer U-Serie was ik om. Het is een knappe fiets. De geavanceerde display en de goede verlichting spraken me aan.”

Inmiddels heeft hij al enkele duizenden kilometers op de teller staan. “In het begin heb ik geleerd te doseren. Eerst reed ik op de ondersteuningsstand high, nu op automatisch. Dat blijkt de beste te zijn. Ik rij gemiddeld 32 kilometer per uur en kom aan met een reserve van ongeveer 17 procent. Met tegenwind is dat iets minder.”

Wat hem ook is opgevallen: de fiets is licht. “Eén keer heb ik de batterij te vroeg leeggereden. Ik merkte toen dat de fiets ook met lege batterij heel soepel rijdt. Ik haalde gemakkelijk 23 kilometer per uur zonder ondersteuning.”
Seppe voelt zich vertrouwd met zijn Flyer. “De stabiliteit is prima, ook als het wegdek glibberig of nat is. Ik verschoot daarvan, dat had ik echt niet verwacht.” Met de veiligheid zit het eveneens snor. “Ik fiets veel langs het kanaal waar het donker kan zijn. Het automatische, grote licht is indrukwekkend.”

Voor de portemonnee biedt het e-biken eveneens voordelen. Seppe heeft een berekening gemaakt en daaruit blijkt dat hij op jaarbasis 2.000 euro bespaart. “Dan kijk ik enkel naar tol en brandstof. Ik moet de fiets natuurlijk nog onderhouden en ook heb ik sportkledij moeten kopen. Die had ik nog niet.”

Bron: Vivocyclo 

Vivocyclo