Waar let u op als u een e-bike aanschaft

WAAR LET U OP ALS U EEN E-BIKE AANSCHAFT?

20 april 2018
door: FLYER e-bikes

De elektrische fiets is niet meer weg te denken van onze fietspaden en wegen. Nu het aangename voorjaarsweer echt is begonnen, zijn er tal van mensen die zich oriënteren op de aankop van een e-bike. Waar let u op? FLYER geeft u een aantal aandachtspunten bij de aanschaf van een e-bike.

ACCU MET VEEL INHOUD
Fabrikanten proberen de accu en ondersteuning tegenwoordig zo mooi mogelijk weg te werken in het fietsframe. De motor is meegenomen als onderdeel van het complete frameontwerp en de accu zit niet altijd meer in de bagagedrager, de traditionele plaats, maar bijvoorbeeld in de schuine buis. Integratie heet het met een mooi woord. Bij FLYER is de Smart Integrated Battery daar een sterk voorbeeld van.

Een weggewerkte accu is fraai, maar natuurlijk moet hij ook goed zijn. Een accu bepaalt immers mede de actieradius. Dat is de afstand die u met een volle accu kunt rijden, zonder dat u hem tussendoor nog oplaadt. Hoe hoger het aantal wattuur, hoe groter de inhoud van de accu en hoe hoger de actieradius ligt. De nieuwste e-bikes hebben meestal een capaciteit van minstens 400 wattuur. Dat is vaak voldoende om, afhankelijk van onder andere de weerstand en de conditie van de accu, meer dan honderd kilometer te e-biken.

KRACHTIGE MOTOR
E-bikes hebben een motor in het voorwiel, in het achterwiel of bij de trapas. In het laatste geval spreken we van een middenmotor. Dat is op dit moment de populairste van de drie manieren van ondersteuning. Een groot voordeel van de middenmotor is dat deze de pedalen en niet het wiel aandrijft. Ook ligt het zwaartepunt van de fiets een stukje lager. Dat verbetert de wegligging en rijervaring. De kracht van de motor verschilt en wordt aangegeven met koppel, uitgedrukt in een waarde met de eenheid Newtonmeter. Hoe hoger de waarde hiervan, hoe krachtiger de motor. Een motor met een hoog koppel geeft veel kracht als u bijvoorbeeld op een heuvel uit stilstand wilt optrekken.

FLYER Tour e-bikes

NAAFVERSNELLING VERSUS DERAILLEURVERSNELLING
Er zijn meerdere soorten versnellingen mogelijk op een e-bike. In België en Nederland zien we een verschil in gebruik. Belgen kiezen op een e-bike veelal voor de derailleurversnelling. Dat systeem heeft meer versnellingen, is lichter en is efficiënter dan de naafversnelling. Daarbij is het mogelijk om onder druk te schakelen, wat tijdens een klimmetje handig is. Tegelijkertijd vraagt het open systeem iets meer onderhoud. Nederlanders opteren meestal automatisch voor de e-bike met naafversnelling. Het pluspunt daarvan is het onderhoudsvriendelijke karakter. Dat zit hem in het feit dat de naafversnelling is afgeschermd tegen vuil. Dat zorgt voor een langere levensduur. Het is voor iedereen persoonlijk welk versnellingstype de voorkeur heeft.

VAKER HYDRAULISCHE VELG- EN SCHIJFREMMEN
Sommige mensen gaan met hun e-bike op vakantie en rijden over glooiende wegen. Zeker op dergelijke momenten zijn goede remmen onmisbaar. We zien de laatste jaren dat steeds meer e-bikes voorzien zijn van hydraulische velg- of schijfremmen. Die ontwikkeling valt alleen maar toe te juichen. Met de hydraulische systemen, werkend op oliedruk, remmen fietsers krachtig en gedoseerd. Schijfremmen hebben nog een bijkomend voordeel: ook als het regenachtig is, doen ze wat ze moeten doen. E-bikes van FLYER hebben veelal hydraulische velg- of schijfremmen. Enkel de vouwfiets Pluto heeft V-brakes.

FLYER Tour e-bikesMEER EN MEER LUXE 
Pochten mensen vroeger nog met een dure auto, tegenwoordig kan dat ook prima met een elektrische fiets. E-bikes veranderen langzaamaan in luxe paradepaardjes. Kijk bijvoorbeeld naar de mogelijkheden met displays. Verschillende schermen hebben steeds uitgebreidere functionaliteiten en laten bijvoorbeeld zien hoeveel wattage fietsers trappen. Ook hebben sommige modellen een navigatiefunctie of geven ze schakeladvies. Als u te zwaar rijdt wijst een pijl erop dat u beter een tandje terug kunt schakelen. FLYER biedt veel functionaliteiten, onder meer dankzij de FLYER Intelligent Technology (FIT). Dit systeem bestaat uit een motor met daarin een extra versnelling en speciaal ontwikkelde software. Deze vertelt e-bikers niet alleen hoe snel zij trappen, maar ook hoeveel kracht zij leveren en hoeveel pedaalomwentelingen zij maken.

MAAK EEN TESTRIT BIJ FLYER 
Geïnteresseerd in een elektrische fiets? Maak dan altijd een testrit om erachter te komen of de e-bike bij u past. Dan ervaart u het gedrag van de fiets en ondersteuning pas echt goed en weet u zeker of de keuze een schot in de roos is. FLYER maakt het gemakkelijk om e-bikes te testen. Op de website vindt u een overzicht van alle dealers in België en Nederland en kunt u een testrit aanvragen. Het is ook mogelijk om op het hoofdkantoor van FLYER in het Nederlandse Beverwijk testritten te maken. Maak van tevoren online een afspraak.

Bron: Vivocyclo