UPSTREET5: SPEEDBIKEN OP HAUT NIVEAU

Vivocyclo bracht een bezoek aan FLYER Benelux om de vernieuwde Upstreet5 te komen testen! Om het helemaal volledig, en dus goed, te doen: de Upstreet5 7.20 HS D1. Wat D1 inhoudt, vermelden we verder op in dit artikel. HS betekent niets meer en niet minder dan high speed. Oftewel: we hebben te maken met een speed pedelec.

Upstreet5: speedbiken op haut niveau
Foto: FLYER Upstreet5

De keuze voor een rit met een speed pedelec komt niet uit de lucht vallen. Dit snelle type e-bike, met motorondersteuning tot wel 45 kilometer per uur, rukt op. In Nederland werd dit voorjaar de grens van 15.000 stuks op de openbare weg doorbroken. In België ligt het absolute aantal speed pedelecs iets lager, maar ook daar is de opmars onmogelijk nog te stuiten. Begin deze zomer waren er 9.521 ingeschreven, opvallend genoeg bijna allemaal in Vlaanderen. Een half jaar daarvoor waren het er nog drieduizend minder.

Speed bike: statussymbool van moderne tijd
De toename van het aantal snelle elektrische fietsen is te verklaren. Het zijn volgens de tweewielerbranche vooral de forenzen die de switch maken naar deze ‘rappe jongens’. Nu de fileproblematiek erger en erger lijkt te worden en we meer dan ooit tevoren aandacht hebben voor een vitale levensstijl, nemen we graag de fiets. Afstanden tot 20 kilometer zijn met de speed bike gemakkelijk af te leggen, zonder dat je daarvoor diep in de energievoorraad moet tasten. 20 kilometer komt ongeveer overeen met de gemiddelde afstand die werknemers van hun werkadres wonen.

Niet in de laatste plaats zien we een grotere acceptatie van de speed pedelec, in alle kringen, mede door de designkeuzes van fietsmerken. De snelle e-bikes, die toch zeker niet goedkoop zijn, ontpoppen zich tot duurzame statussymbolen van de moderne tijd. Wat een dure Mercedes in het verleden was, is een duurzame speedbike nu. We zien het ook aan de Upstreet5 van FLYER, die sinds 2009 speed pedelecs in het gamma heeft. De ontwikkelaars creëerden een sportieve urban fiets met een mooie belijning. De accu zit niet in de onderbuis, maar erop. Door het verloop van de framekleur op de accu kunnen we spreken van ‘semi-integratie’. Kabels lopen binnendoor.

Veilig en intuïtief
Als je deze Upstreet5 met één woord zou moeten typeren, dan is het luxe. Op allerlei vlakken zien we dat terug. Bijvoorbeeld aan de bediening en het D1-scherm. Aan de linkerzijde van het stuur zit het bedieningsmechanisme. Schakel je het systeem in, dan gebeurt dat automatisch met het licht aan en de ondersteuning op ‘uit’, gewoon om de veiligheid te waarborgen. Het instellen van de gewenste ondersteuningsmodus gaat met een plus of min. Die knoppen zijn onder elkaar en in een ‘kommetje’ geplaatst, waardoor de fietser heel intuïtief, op gevoel, dus zonder naar het paneel te kijken, zijn keuze maakt. Terwijl je wisselt van bijvoorbeeld eco naar high stand houd je de ogen gewoon op de weg voor je gericht.

Het bedienen van het D1-display gaat met een kleine joystick die aan bovenkant van het bedieningsmechanisme zit. Door naar link of rechts te bewegen blader je door de verschillende tabbladen op het heldere scherm – zelfs als de felle zon er op een dag als vandaag op brandt, heb je nog het idee dat je kijkt naar het kwaliteitsscherm van een bioscoopzaal. Bij een drukknop voel je de joystick kort trillen, wat bedoeld is als bevestiging van de gemaakte keuze. Ook dat is weer een extra stukje veiligheid.

D1: navigatie, hartfrequentiemeter en meer
D1 is het meest uitgebreide display van FLYER. Het van oorsprong Zwitserse merk gaat heel ver met de mogelijkheden. Via bluetooth kun je de smartphone en de fiets met elkaar verbinden, waardoor navigatie en meting van de hartfrequentie mogelijk zijn. Verder kun je ook de temperatuur en hellingshoek van de route op het scherm waarnemen. Een heel interessante functie, zeker voor mensen die op vlak terrein rijden en langere tochten op hun dagplanning hebben staan, is de mogelijkheid om het motorvermogen handmatig terug te schroeven (in het tabblad My FLYER – druk daarvoor vijf keer met de joystick naar rechts). Op die manier neemt de actieradius aanzienlijk toe. Voor zover wij hebben kunnen achterhalen is FLYER de enige partij die het handmatig aanpassen van het motorvermogen aanbiedt. Een dikke plus!

Automatisch schakelen
Onder aan het bedieningsmechanisme – de remote, zoals FLYER het noemt – zit nog een subtiele bedieningsknop met twee pijltjes en een A. Daarmee heb je controle over de versnellingen. Druk je naar links of rechts, dan gaat de versnelling lager of hoger, net wat je wilt. Kies je voor A, dan ga je voor automatische bediening van de versnellingen. De fiets toont zich op dat moment van de slimste kant en kiest de versnelling, passend bij de cadans die je wenst. Hoe het systeem de versnelling zelf weet te kiezen? Simpel: de Upstreet5 is uitgerust met Enviolo (de nieuwe naam voor NuVinci).

Comfortabel en gemakkelijk
De Upstreet5 is ook een fiets die het mensen gemakkelijk en comfortabel maakt. Op het stuur zit een speedlifter, kenmerkend voor FLYER, waarmee het stuur gemakkelijk is te verstellen of in te klappen bij vervoer in de auto. Wat ons ook kan bekoren zijn de Big Ben-banden van Schwalbe. De naam zegt eigenlijk al wat we bedoelen: de banden zijn breed en bieden zo een fractie meer comfort. Handig en praktisch is het feit dat de sloten van de fiets en accu (603 wattuur, 16,75 ampère) met dezelfde sleutel op slot gaan. Je hoeft dus niet meer twee sleutels uit elkaar te houden.

Wat ons opvalt is de krachtige, soepele werking van de techniek – en dat is toch misschien wel het belangrijkste van alles aan een speed pedelec. De middenmotor van Panasonic, met een hoog koppel, wil altijd door. Dat voel je aan alles. Binnen de kortste keren passeer je de kaap van 30 kilometer per uur. Je hebt niet telkens het gevoel dat je met een stevige e-bike rijdt; onder meer dankzij de riemaandrijving van Gates trap je heel licht, weerstand is er nauwelijks. Het is alsof je een mes door de zachte boter haalt. De riemaandrijving is ook nog eens duurzaam, schoon en onderhoudsvriendelijk.

Conclusie
Deze Upstreet5 – het topmodel uit de serie van vijf die FLYER in de Benelux voert (verkoopadviesprijs: 5.299 euro) – is een speed pedelec voor mensen die voorziet in luxe. Je fietst niet zomaar van huis naar het werk, nee, je doet dat op haut niveau. De Upstreet5 denkt met je mee, wat bijvoorbeeld is te zien aan het automatisch schakelen, vandaar dat het ook wel een ‘zelfdenkende fiets’ genoemd wordt. Het manueel inperken van het motorvermogen is een absoluut pluspunt voor kilometervreters die zuinig om willen springen met de beschikbare energie in de batterij.

Bron: Vivocyclo 

Vivocyclo