NAAR FINLAND OP DE E-BIKE; EEN SPECIALE HUWELIJKSREIS

Van Meersburg aan het Bodenmeer tot het uiterste noorden met de FLYER T-serie. Klaus Johner waagde zich op een zeer speciale huwelijksreis toen hij op zijn FLYER e-bike naar Finland heen en terug reed (totaal 3.760 km). Zijn vrouw Johanna vloog op de afgesproken datum naar Helsinki. Het volgende interview vertelt u hoe Klaus er in geslaagd is om de bestemming te bereiken voor zijn nieuwe vrouw en wat hij tijdens zijn reis heeft meegemaakt.

Klaus, hoe kwam u op het idee om van Meersburg naar Finland te rijden?

Uiteindelijk was het mijn grote passie voor fietsen die me ervan overtuigde om op dit avontuur te gaan. Ik ben al meer dan 40 jaar een gepassioneerde recreatieve fietser en heb altijd gedroomd van een lange fietstocht. De reis naar Finland was een soort persoonlijke pelgrimstocht voor mij. Ik wist vanaf het allereerste begin dat mijn vrouw niet in staat zou zijn om met mij mee te gaan vanwege werkverplichtingen en dat ze vanuit Zürich met het vliegtuig zou reizen. Het speciale was dat ik precies zes uur voordat mijn vrouw in haar huurauto aankwam het vakantiehuis in Finland bereikte. Een precieze landing – in de ware zin van het woord!

Wat waren de beweegredenen van uw reis en waarom koos u deze specifieke route?

De eerste etappe vanuit Meersburg over de Schwäbische Alpen was een uitdaging op zich: ik moest 183,3 kilometer afleggen en een hoogteverschil van 1.235 meter bij lage temperaturen en een paar zware regenbuien. Ik trok noordwaarts van Baden-Württemberg, Beieren, Thüringen en Nedersaksen naar Sleeswijk-Holstein. Het kostte me zes dagen om door Duitsland te rijden. Ik ging toen in vogelvlucht verder van het eiland Fehmarn via Kopenhagen naar Helsingör, waar ik een veerboot naar Helsingborg in Zweden nam. Ik bereikte Zweden op dag 9 en reed verder door het prachtige landschap van Zuid-Zweden naar Stockholm, waar ik een veerboot naar Turku in Finland nam. Vanaf daar moest ik nog maar één dag rijden van de haven naar het vakantiehuis op het eiland Korsaari.

Hoe bereidde u zich voor op deze lange reis?

Nadat ik mijn vrouw Johanna in september 2017 ten huwelijk had gevraagd, zijn we begonnen met het plannen van onze bruiloft en onze huwelijksreis. Toen we besloten hadden dat 5 mei 2018 onze trouwdatum zou worden, wilden we meteen onze huwelijksreis regelen en daarom begon ik op 14 mei al aan mijn reis in Meersburg. Het kostte me ongeveer zeven maanden om me erop voor te bereiden. Wat heb ik nodig tijdens zo’n lange tour? Welke route zal ik kiezen? Hoelang zal ik rijden? Hoeveel kilometer kan ik elke dag beheren? Er waren talloze vragen die beantwoord moesten worden.
Vorig jaar heb ik 10.000 kilometer afgelegd op mijn FLYER e-bike. Om mijn lange tour zo goed mogelijk voor te bereiden, zorgde ik ervoor dat ik ook de hele winter reed. Dit betekende dat ik al 4.500 kilometer gereden had voordat mijn toer begon en ik voelde me goed voorbereid vanuit elk oogpunt.

Sinds 2017 heeft u een grote operatie ondergaan wat uw tour bijzonder opmerkelijk maakt. Hoe heeft u dat behandeld?

Nadat ik in 2011 een nieuw heupimplantaat aan de ene kant had gekregen, onderging ik in mei 2017 een nieuwe heupprothese. Deze operatie was voor mij een belangrijke drijfveer. Mijn overleden moeder zei altijd: “Gebruik het of verlies het”, daarom was het erg belangrijk voor mij om weer volledig fit te worden. Na de operatie bracht ik drie weken door in een revalidatiekliniek waar ik me volledig toelegde op elke vorm van behandeling die mijn herstel zou ondersteunen. Nadat ik was ontslagen en met de instemming van mijn artsen was mijn FLYER T-serie ongelooflijk nuttig voor mij.
Dankzij de elektrische hulp kon ik de volgende dag mijn eerste 65 kilometer lange fietstocht rond het Überlingen-meer voltooien. Ik trainde bijna dagelijks en bijna acht weken voor ik mijn operatie kreeg. Ik ging op mijn eerste lange tournee met mijn FLYER e-bike: van de Bodensee naar de Noordzee en terug, over 1.900 kilometer in 13 dagen.

Rijdt u voornamelijk in Duitsland of bent u in de verleiding gekomen om ook in andere landen te rijden?

Aangezien ik in Meersburg aan de Bodenmeer woon, fiets ik wekelijks in de omgeving van het Bodenmeer en mijn reguliere ritten rond het meer nemen me ook mee door Oostenrijk en Zwitserland. Ik fiets ook graag op vakantie en heb met mijn fiets al rondgereden op Tenerife, Mallorca, Andalusië, Italië, Noorwegen, Kroatië, Frankrijk en Slovenië. Ik ben zelfs op een 110 kilometer lange tocht in het Taurusgebergte in Turkije geweest.

Als u twee tot drie weken de tijd had om een ​​bepaald deel van uw tour te rijden, welke zou dat dan zijn?

Het zou zonder twijfel het traject zijn door Zuid-Zweden en Zuid-Finland, waar ik door pure natuurlijke omgeving reed. Elke dag genoot ik van rust, eenzaamheid en opwindende ontmoetingen met talloze wilde dieren. Ik kon mijn camera gebruiken om foto’s te maken van veelvraat, herten, vossen tot inheemse soorten vogels en vlinders. Ik heb in totaal 3.500 foto’s gemaakt van de tour, die heb ik samengevoegd tot een fotoboek van 178 pagina’s. Het is ook noemenswaardig om te vertellen dat ik tijdens mijn ritten, zelfs na 40 kilometer, vaak geen enkele persoon tegenkwam, laat staan ​​auto’s, wat zeer ongebruikelijk is voor mij.

Afgezien van uw FLYER T-Serie, wat zijn de dingen waar u tijdens uw reizen moeilijk van kunt genieten?

Ik zou tijdens een lange reis van dit soort niet zonder mijn mobiel kunnen zijn. Als er iets met mij zou gebeuren is hulp nooit ver weg met een mobiel. Ik was in staat om mijn familie en mijn vrouw te laten weten hoe ik het deed, zodat niemand zich zorgen maakte. Daarnaast heb ik elke dag een gedetailleerd reisverslag op mijn mobiele telefoon geschreven, inclusief foto’s en alle details van de route. Ik stuurde het rapport naar vrienden en familie via Facebook, WhatsApp en e-mail. Ik had ook altijd twee navigatiesystemen op mijn mobiel geactiveerd en mijn route naar de laatste meter vastgelegd via GPS met een afzonderlijke app.

Was u bang voor iets tijdens uw reis?

Mijn grootste angst was dat mijn e-bike een technisch mankement zou krijgen, maar de fiets deed het echt geweldig. Gezien het uitdagende routeprofiel, honderden kilometers op ruw terrein en het totaal van 19.000 kilometer die ik tot nu toe op de motorfiets heb afgelegd, braken vijf spaken door materiële vermoeidheid, maar ik kon ze zelf probleemloos repareren.
Toen ik mijn FLYER e-bike kocht in oktober 2016 koos ik voor de FLYER T8. Het was belangrijk voor mij om na mijn heupoperatie een laag opstapframe te hebben. Omdat deze fiets, naar mijn mening, is ontworpen voor stedelijk rijden en rondreizen in plaats van voor de soorten afstanden en omstandigheden waarvoor ik het gebruik, was ik des te meer onder de indruk van de kwaliteit van de e-bike.

Wat was de beste ervaring van uw reis?

Veel interessante mensen ontmoeten en de fascinerende gesprekken die ik met hen had. Plus de rust en ontspanning die ik ervaarde, fietsen weg van overvolle wegen. Aan het einde van mijn toer kon ik met trots zeggen: “Ik reed 3.760 kilometer op mijn fiets en kwam geen enkele file tegen!”

Bent u al een nieuw avontuur aan het plannen? Halverwege augustus 2018 fiets ik langs de Nederlandse Noordzeekust. Daarna staat ook de Rijnfietsroute op de agenda, die mij van de monding van de Rijn in Rotterdam naar zijn bron in Andermatt in Zwitserland zal brengen. En volgend jaar ben ik alweer van plan een andere fietstocht naar Finland te maken – maar dan op een heel andere route.