KILOMETERS VRETEN OP ZWITSERSE E-BIKE

Een speed pedelec aanschaffen is niet iets wat je zomaar doet. Zo’n snelle elektrische fiets is een investering, dus moet je honderd procent achter je aankoop staan. Gert Claes en zijn vrouw Laura* gingen tot twee maal toe naar de FLYER-fabriek in Zwitserland voor een test. Dit om zeker te zijn van hun keuze. En om er te genieten. “Je wordt als koningen onthaald.”

In 2007 maakten de twee kennis met FLYER. “We gaan jaarlijks naar Oostenrijk voor een actieve vakantie. Bij het verhuurbedrijf waar we ’s winters ook komen voor onze ski’s. Kijk eens wat we hier hebben… Het was het eerste RS-model van FLYER. Eerder gingen we er in de nazomer naartoe om er te klimmen en te wandelen. Maar omdat het Salzburgerland ook een fietsstreek is en we vertrouwen hebben in de verhuurder, hebben we de e-bikes geprobeerd.”

FLYER_Fabriek_Zwitserland_Huttwil

FLYER showroom Zwitserland, Hutwill

Het Belgische stel, sportief aangelegd en verknocht aan fietsen, genoot van het e-biken als een zoetekauw van een vingerlik honing. Het glooiende terrein van het Salzburgerland was niets te veel gevraagd voor de elektrische fietsen. En onderweg hadden Gert en Laura alle tijd om de schoonheid van de omgeving op zich te laten inwerken. Langs de veelzijdige routes zagen ze natuur en cultuur waarvoor ze voorheen niet of nauwelijks oog hadden gehad.

Testen in Zwitserland

“Drie jaar lang hebben we de elektrische fietsen in Oostenrijk gehuurd. Toen vonden we het mooi geweest en wilden we zelf ook wel zo’n e-bike”, zegt Gert. “Ons nichtje woonde destijds in Zwitserland. Toen we bij haar op bezoek gingen zijn we voor tests naar de FLYER-fabriek in Huttwil gegaan. Ik moet zeggen: het ontvangst was buitengewoon vriendelijk. Elk half uur stond er een andere fiets voor ons klaar, zodat we alles goed konden testen.”

De keuze viel op een RS-model met Shimano XT afmontage. Bergop schakelde dat systeem het prettigst; Gert en zijn vrouw hoefden niet terug te trappen als ze een tandje lichter wilden rijden. “Eenmaal terug in België zijn we naar een speciaalzaak gegaan. Toen werd ons duidelijk dat het model dat we wensten geheel was uitverkocht in België. De dealer, die ons al jaren bekend is, adviseerde ons te wachten, omdat FLYER met een vernieuwing zou komen.”

Het jaar daarop, in 2014, maakte Gert kennis met de RS Next Generation. “De dealer had ons al positieve verhalen verteld, maar ja, we zijn nu eenmaal grote liefhebbers en wilden de fiets eerst zelf testen om echt overtuigd te raken. We hebben de chance gehad om opnieuw naar de fabriek in Zwitserland te gaan. Toen ik de RS Next Generation met Shimano XT bij die test probeerde, was ik vrijwel meteen verkocht”, zegt hij.

‘‘We hebben tweemaal de chance gehad om naar de FLYER-fabriek in Zwitserland te gaan’’

Duizenden kilometers

In hetzelfde najaar begon het paar aan het eerste fietsavontuur met de FLYERS. Er werd gefietst in de omgeving van Lausanne. Daar pakten de twee het eerste deel van de bekende Hertz Route mee. “Een aanrader voor iedereen. Je rijdt tussen boerenvelden door, langs wijngaarden en over bergen. We reden meer dan honderd kilometer op één dag, met één accu.” Na het Zwitserse uitstapje gingen Gert en Laura door naar hun geliefde Salzburgerland.

Inmiddels zijn ze heel wat tochten verder en staat er meer dan 4.700 kilometer op de teller. Pasgeleden brachten ze de fietsen terug voor een onderhoudsbeurt. “De FLYERS waren nog prima in orde, er moest alleen een ketting vervangen worden. We gaan zuinig om met het materiaal en gebruiken de FLYERS zoals het hoort. Schakelen doen we veelvuldig om de fietsen te sparen. Daar gaat het bij sommige fietsers nog wel eens mis”, weet Gert.

In werkelijkheid fietsen de twee veel meer. Ze hebben thuis in de garage ook nog een hybride fiets zonder ondersteuning staan. “Die hebben we al 35 jaar en gebruiken we voor de kleinere tochten tot 40 kilometer. Als we langer onderweg zijn nemen we altijd de FLYER. Ik heb namelijk een kapotte tussenwervel. Als ik langer dan 40 kilometer op de gewone fiets rijd, speelt een zeurende pijn op. Met de FLYER, die is uitgerust met een geveerde voorvork en verende Suntour-zadelpen, heb ik daar totaal geen last van.”

De Antwerpenaren zijn kilometervreters. “Zodra het strooizout aan het einde van de winter van de baan is, pakken wij de fiets. We cruisen met een gang van 25 kilometer per uur en gaan sneller als het veilig genoeg is. Komen we in het buitenland door mooie dorpjes, dan rijden we langzamer of zetten we de ondersteuning uit. Daar merk je bijna niets van. Sterker nog: we komen er ook wel eens pas na vele kilometers achter dat we vergeten zijn de ondersteuning in te schakelen.”

Soms kunnen de fietsers het zelfs in de heuvels af zonder ondersteuning. “We zijn sportief aangelegd en hebben altijd goed getraind. Mijn vrouw is wel bezorgd, omdat ik hartpatiënt ben. ‘Zoeteke, niets forceren’. Als het nodig blijkt, kan ik een hogere modus kiezen. Van standard naar high. Dan weten we zeker dat we moeiteloos boven komen. De actieradius ligt dan weliswaar iets lager, maar die blijft dan nog steeds goed. We hebben wel eens 140 kilometer met één accu gereden.”

‘‘Als ik langer dan 40 kilometer op de gewone fiets rijd, speelt een zeurende pijn op. Met de FLYER heb ik daar totaal geen last van’’

Nieuwe mountainbike

Gert is op dit moment bezig met zijn zoektocht naar een nieuwe mountainbike. Het merk FLYER heeft daarbij opnieuw de voorkeur boven de rest. Hij heeft inmiddels verschillende modellen uit de Uproc-familie getest, maar een definitieve keuze heeft hij nog niet gemaakt. “Omdat ik ze gewoonweg nog niet allemaal goed genoeg heb kunnen testen”, klinkt het. “De Uproc 7 heeft nu een lichte voorkeur. Mocht ik de Lotto winnen, dan koop ik die vandaag nog.”

*De namen in het artikel zijn om privacyredenen gefingeerd.