Inside FLYER: strijd tussen de meest fanatieke fietsforensen.

Fietsen van FLYER komen uit de fabriek in Zwitserland. Het zijn stuk voor stuk gepassioneerde fietsers die deze e-bikes maken. Zelf fietsen ze er ook lustig op los. Het is daarom niet verwonderlijk dat verschillende werknemers meedoen aan de Bike to Work Challenge, die sinds 1 mei in volle gang is. IT-leider François verdedigt zijn titel van afgelopen jaar. Hij vertelt over zijn ervaringen als fietsforens en spreekt over zijn lievelingsfietsen van FLYER.

In Zwitserland is de strijd om de Bike to Work-trofee losgebarsten. Deze wedstrijd is een initiatief van ProVelo Schweiz en campagnevoerders die door heel Zwitserland het werkklimaat wat gezonder willen maken. De fiets als vervoermiddel past daar uiteraard perfect bij. Dat weten we in Nederland maar al te goed.

Elk jaar in mei en juni laten ongeveer 65.000 deelnemende werknemers hun auto in de garage staan en stappen zij op de fiets om naar het werk te gaan. FLYER is een van de circa 2.200 bedrijven die deelnemen aan de Bike to Work Challenge en zich sterk maken voor een goede teamgeest, gezondheid en duurzame mobiliteit.

“Twee jaar op rij heb ik erover nagedacht om mee te doen met de Challenge. Afgelopen jaar heb ik spontaan besloten om deel te nemen”, vertelt François. “Ik had met m’n FLYER e-mountainbike een paar kortere rondes gereden, dus ik dacht: dit is een goed moment om ook voor de Bike to Work Challenge te gaan.”

In mei en juni 2018 reed François in totaal 1.722 kilometer in de Challenge, wat voldoende was om te winnen en met de felbegeerde Bike to Work-trofee aan de haal te gaan. Tijdens de Zwitserse wedstrijd waren er echter meer prijzen te verdienen. Deelnemers die minstens de helft van hun woon-werkverkeer met de fiets of e-bike reden, ongeacht de afstand, kwamen daarvoor in aanmerking. Bij de deelnemende medewerkers van FLYER was er nog een interne competitie met als doel in de wedstrijdperiode het grootste aantal kilometers te registreren. De prijs: roem, eer en een trofee.

“Mijn afstand naar het werk is 36 kilometer, dus 72 kilometer heen en terug”, vertelt François. “Afgelopen jaar reisde ik op regenachtige dagen vaak met zowel de e-bike als trein en fietste ik niet de hele route. Dit jaar heb ik me voorgenomen om elke dag de hele reis met de FLYER af te leggen.” Tot dusver houdt François vast aan zijn voornemen. Op slechts één dag heeft hij zijn e-bike in de garage laten staan en de auto genomen. Inmiddels staat er 1.001 kilometer op de teller van François’ e-bike.

“Het liefst rijd ik met de FLYER TX-Serie of met de Upstreet5”, legt François uit. “Met de volgeveerde TX-Serie is de lange afstand zeer comfortabel en veranderen hobbelige, onverharde paden in zachte landweggetjes”, verklaart François zijn voorkeur voor dit model. “Maar ook de Upstreet5 in de High Speed-uitvoering heeft mij volledig overtuigd. De uitstekende prestaties en de grote SIB accu met een capaciteit van 630 wattuur spreken iedere fietser aan”, zegt hij.

“Afgelopen jaar ging het me vooral om het deelnemen, maar dit jaar wil ik winnen”, zegt François zelfverzekerd. “Maar ook het gevoel om bij mooi weer ’s ochtends op de FLYER te zitten en met een goed humeur op het werk te komen, is geweldig om te ervaren. Dat kan ik iedereen aanbevelen!” Waar François afgelopen jaar pas vlak voor het einde zijn winst veiligstelde, belooft de strijd ook dit jaar weer bijzonder spannend te worden. Zal François het redden?

François werkt sinds 2016 bij FLYER en is als IT-leider verantwoordelijk voor alle digitale projecten en nieuwe ontwikkelingen. Als hij niet op met de FLYER Upstreet5 naar het werk rijdt, geniet hij van de zon en zee in Tessin, rijdt hij op zijn elektrische mountainbike aan de zuidkant van de Jura of leest hij spannende misdaadromans.

Fiets Naar Je Werk Dag

Ook in Nederland is er veel aandacht voor fietsen naar het werk. Meestal op de laatste donderdag van mei is er de zogeheten Fiets Naar Je Werk Dag. Deze brengt op een goede en leuke manier het zakelijk fietsen onder de aandacht. Het doel is om op die dag zo veel mogelijk werknemers op de fiets naar het werk te laten rijden en hen te prikkelen om dat vol te houden.