HAAL HET MAXIMALE UIT DE E-BIKE ACCU

We willen met onze e-bike het liefst zo ver mogelijk fietsen, zonder tussentijds de accu op te laden. Daarvoor is het belangrijk de accu goed te onderhouden. Hoe haal je het maximale eruit? Specialist Piet Vilten van FLYER legt uit waarop je moet letten.

Haal het maximale uit de e-bike accu
Foto: FLYER Gotour5

Voor elk gebruiksdoel een accu
Het klinkt wat tegenstrijdig, maar een veelgemaakte fout is dat mensen de accu niet gebruiken. Ze nemen een accu met een grote capaciteit voor veel kilometers, terwijl ze in de praktijk alleen maar korte ritten maken. Een accu van 20 ampère op een e-bike waarmee je alleen maar naar de supermarkt rijdt, schiet zijn doel voorbij. Maar ben je forens en gebruik je de volledige accucapaciteit, dan heb je hem juist wél nodig. Kies dus een accu die bij jouw gebruiksdoel past.

Bouw de capaciteit op
Heb je een nieuwe e-bike aangeschaft? Bouw de capaciteit van de accu dan langzaam op. Bij de eerst vijf laadbeurten is het zaak dat je de leeggereden accu volledig oplaadt. Op deze manier bereikt de accu de volledige capaciteit. Doe het ook in de juiste volgorde: koppel de accu eerst aan de lader en sluit de lader dan pas op het stroomnet aan.

Niet altijd aan de stekker
Er wordt weleens gezegd dat je de accu op 100 procent moet houden. Volledig opgeladen dus. Het is echter niet verstandig om de batterij na elke rit aan de lader te koppelen, omdat je in dat geval kristalvorming op de anode van de batterij krijgt. Het gaat ten koste van de capaciteit van de batterij. Beter is het om de accu weg te leggen met 60 tot 70 procent energievoorraad. Dan heb je nog een klein stukje zelfontlading. De Panasonic-batterijen die FLYER gebruikt gaan bij 40 procent in de slaapstand.

Rijd de accu niet leeg
De accu voortdurend aan de lader hangen is niet goed. Aan de andere kant is het ook niet verstandig om de accu helemaal te ontladen. Met andere woorden: rijd hem dus niet volledig leeg. Je zult de batterij daarmee beschadigen waardoor de levensduur korter wordt.

Op kamertemperatuur
De accu is gevoelig voor temperatuurinvloeden. Bewaar de accu bij lagere temperaturen daarom niet in de garage, maar in huis. Andersom, bij hoge temperaturen, is het niet raadzaam om de accu de hele dag in de brandende zon te leggen. Denk daar dus aan als je in vakantietijd met de e-bike op de camping staat. Een droge plaats tussen de 10 en 25 graden heeft de voorkeur.

Rijd energiezuinig
Wil je een zo groot mogelijke actieradius? Dat heb je ook tijdens de rit in de hand. Stel de ondersteuning van je FLYER bijvoorbeeld in op de eco-stand. Zo bespaar je energie. Gebruik ook de versnellingen. Bij het optrekken is een lage versnelling beter, omdat de motor dan minder hard hoeft te werken. Schakel bij een verkeerslicht daarom altijd terug naar een lichtere versnelling. Controleer voor vertrek de bandenspanning. Een zachte band heeft meer rolweerstand, waardoor de accu harder moet werken en sneller leeg is.

Kostbaar onderdeel
Tot slot geen tip, maar een opmerking: er zijn e-bikers die problemen ervaren met hun accu. Veel van de punten zijn te voorkomen door de accu op de juiste wijze te behandelen. Vraag de dealer om extra advies en lees de handleiding. De accu is namelijk een kostbaar onderdeel. Afhankelijk van de capaciteit varieert de prijs van een nieuwe batterij tussen de 800 euro (12 ampère) en 1.300 euro (20 ampère). Vaak is het niet mogelijk of niet interessant om de accu bij problemen te reviseren.

Bron: Vivocyclo 

Vivocyclo