E-BIKER PIET IS ONDERHOUDSFREAK: “ALLES MOET BLINKEN”

03 mei 2018
door: FLYER e-bikes

Een kwaliteitsfiets is één, maar een kundige tweewielerspecialist is minstens zo belangrijk. Die houdt de e-bike in goede conditie. “Je wilt de knooppunten in de smartphone laden, de telefoon aan de Flyer koppelen en vervolgens gaan en onbezorgd genieten. Dat kan enkel met een dealer die z’n vak verstaat en je met een goede fiets op pad stuurt.”

De passie voor fietsen zit in het bloed bij Piet (70) en Janny (71) van Fessem uit het Brabantse Wernhout. In de loop der jaren hebben ze vele tienduizenden kilometers in het zadel gezeten. “Maar enkele jaren geleden kreeg m’n vrouw last van knieklachten. Ik zei tegen haar: ‘Stop met fietsen voordat je je knieën helemaal kapot trapt of koop een e-bike. Als echte fietsliefhebbers hebben we natuurlijk voor dat laatste gekozen.”

MOOI GEBAAR
Ze kochten in korte tijd tot tweemaal toe elektrische fietsen. “Maar daar hebben we alleen maar problemen mee gehad.” Vervolgens maakte het stel kennis met Flyer. “Dat was een verademing. Op de eerste, de T6 met derailleur, heb ik 19 duizend kilometer gereden. En met de tweede, de T11, zo’n 22.000 kilometer. We zijn nu in afwachting van de Upstreet 5 met NuVinci-versnelling. Die wordt naar verwachting eind januari geleverd.”

Problemen met de Flyers hebben ze vrijwel niet gekend. Eén keer ratelde de fiets door tandwielslijtage. De andere keer was er een velgdefect. Beide problemen werden keurig en snel verholpen door een Flyer-dealer in Veenendaal. “We hadden goede verhalen over hem gehoord en zijn voor het onderhoud bewust naar Veenendaal gegaan. Van meet af aan hadden we vertrouwen in de dealer en zijn team”, zegt Piet.
“Toen het velgprobleem zich voordeed waren we op de Veluwe. Ik belde hem op en de volgende dag konden we al terecht. ‘Kom om acht uur maar langs.’ Hij is wel een uur bezig geweest om het te maken, maar we hoefden uiteindelijk slechts een half uur aan uurloon te betalen. En dat terwijl we de fiets niet eens bij hem hebben gekocht. Ik vond het een mooi gebaar. Want ja, ik snap dat de fietsenmaker niet van de wind kan leven.”

GOED BAASJE
De nieuwe e-bikes hebben ze bij de dealer in Veenendaal gekocht. “We gunnen het hem, want hij staat altijd voor ons klaar”, zegt Piet. “Ook ditmaal hebben we gekozen voor Flyer. Het is voor ons immers een vertrouwd merk. De fiets is perfect, stabiel. Ik wil zelf nog wel eens hard gaan als ik vrij zicht heb – dat komt door mijn verleden op de racefiets. Als ik na een klim in de afdaling 50 kilometer per uur rijd, zal hij nooit shimmyen.”
Net als de twee vorige Flyers kan de nieuwe Upstreet 5 rekenen op een goed baasje. “Een e-bike kost natuurlijk een smak geld, dus moet je er ook goed mee omgaan. Ik ben een echte poetser. Alles móet blinken: de ketting, de tandwieltjes, zelfs de spaken. Die zet ik in de was, want ik wil ze kunnen zien glimmen in de zon. Bij de Upstreet hoeft dat straks niet meer, want de spaken daarvan zijn zwart. Maar toch, poetsen zal ik, want ik kan niet tegen vuil.”

LEES OOK:

Gates Carbon Drive

Gates Carbon Drive