ANTWERPENAAR VOELT ELEKTRISCHE UPROC-MOUNTAINBIKES AAN DE TAND

Vlaming Gert Claes* geldt zo’n beetje als dé kenner van de FLYER Uproc. Hij testte drie van de modellen uit deze e-mountainbikefamilie en deelt zijn bevindingen. “Voor mij persoonlijk is er één conclusie: deze FLYER-mountainbikes overtuigen op de belangrijkste vlakken.”

FLYER Uproc7

Antwerpenaar Gert testte de FLYER Uproc e-mountainbikes meermaals, onder andere bij fietsbeurzen en testdagen in zowel Nederland als België. Het waren de Uproc4 6.30 FIT, Uproc7 4.10 FIT en Uproc7 6.30 FIT die hij meenam op technische parcoursen met smalle paadjes, hellingen en scherpe afdalingen. Als fanatiek fietser en mountainbiker – jaarlijks klokt zijn teller duizenden kilometers – weet hij als geen ander waarop hij moet letten.

Krachtige ondersteuning | “Alle drie de fietsen hebben een middenmotor van Panasonic. Die geeft krachtige ondersteuning tot 25 kilometer per uur. Ligt de snelheid hoger, dan valt de motorondersteuning weg. Op andere fietsen heb ik weleens gemerkt dat er dan sprake is van veel weerstand, maar dat is hier niet het geval. Als je op het vlakke meer dan 25 kilometer per uur fietst, kun je nog heel vlot doorrijden. Eer de heuvels weer terug in het parcours komen en het tempo lager ligt, reageert de ondersteuning meteen. Die overgang gaat heel soepel en dat geeft het fietsen op deze elektrische mountainbike een heel natuurlijk gevoel.”

Middenmotor met twee versnellingen | “Een onderscheidend punt van FLYER is dat het merk bij sommige Uproc-fietsen met een motor met twee versnellingen werkt. Daarbij zitten er vooraan in de Panasonic-middenmotor twee tandwielen, wat je enorm helpt als het op klimmen aankomt. Ik kom daarmee net iets gemakkelijker boven. Van deze drie fietsen kunnen de Uproc4 6.30 FIT en de Uproc7 6.30 FIT in optie met een Panasonic-middenmotor met twee versnellingen uitgerust worden.”

Prettige bediening | “FLYER Intelligent Technology (FIT) bewijst z’n nut. Alle drie de geteste fietsen zijn voorzien van het systeem dat uniek is voor FLYER. Met FIT maakt de fabrikant op het Display D1 alle benodigde informatie snel toegankelijk: rijmodus, accuniveau, bereik, fitnessinformatie, navigatie en nog veel meer. Er is sprake van goede samenhang tussen alle componenten. Een voorbeeld: links op het stuur zit een Flyer Remote-knop met grote bedieningsknoppen waarmee je onder andere de ondersteuningsmodus bedient. Ik kan die haast blindelings gebruiken, op het grote scherm zie ik in welke modus ik rijd. De FLYER Uproc e-mountainbikes die zijn uitgerust met een tweeversnellingsmotor hebben ook nog een extra Speedschakeling aan de Remote-knop waarmee je kunt switchen tussen de twee tandwielen in de middenmotor. Je kunt ook nog kiezen voor de optie ‘automatisch’. In dat geval bepaalt het systeem welke ondersteuningsmodus voor jou de beste is. Ook de extra Speedschakeling kan je ‘individueel’ of ‘automatisch’ instellen.”

Goed leesbaar display | “Het FLYER Display D1 van alle drie de fietsen is groot en de informatie op het scherm is goed af te lezen. Je hebt er geen leesbril bij nodig, mede dankzij de grote letters en cijfers en het krasbestendige en niet-reflecterende ‘Gorilla-glas’. Ik vind dat fijn. Waarom? Als mountainbiker rijd je soms hele technische parcoursen. Uit het niets kan er een steile helling op het pad komen. Het is op zulke momenten handig om heel snel op het scherm af te lezen of je in de juiste ondersteuningsstand rijdt. Je voelt zelf niet altijd of je in bijvoorbeeld ‘eco’, ‘standard’ of ‘high’ fietst. Bergop wil ik graag in de ondersteuningsniveaus ‘standard’ of ‘high’ rijden. Bij de fietsen met twee tandwielen in de middenmotor zie je op het scherm ook welke van de twee versnellingen je gebruikt.”

Uitstekende afmontage | “De Uproc4 6.30 FIT is afgemonteerd met een XT-cassette achter, 11 speed (11-46T), en schakelt met een SLX-systeem. Ook bij de Uproc7 6.30 FIT is dat het geval. De Uproc7 4.10 FIT heeft soortgelijke specificaties, alleen werkt deze met een XT-cassette, 10 speed (11-36T). Persoonlijk ben ik voorstander van afmontage met de nieuwste Shimano-onderdelen, zoals bij deze drie fietsen het geval is. Om een voorbeeld te geven: het schakelen gaat heel intuïtief: met de duim kun je zowel op- als terugschakelen. Je hebt de wijsvinger niet nodig, zoals in het verleden nog het geval was. Die kun je nu op de technische stukken aan het stuur houden voor extra veiligheid.”

Hydraulische schijfremmen | “Tegenwoordig hebben alle mountainbikes schijfremmen, ook deze drie van FLYER. Het fijne is dat FLYER gekozen heeft voor hydraulische schijfremmen, werkend op oliedruk. De remkracht daarvan is meer dan voldoende en bovendien goed doseerbaar. Ik heb weleens in volle afdaling, met 55 kilometer per uur, een noodstop moeten maken omdat er een koe op mijn pad kwam. Ik dacht: dit ga ik nooit meer halen, maar met de hydraulische schijfremmen remde ik toch en bleef de fiets stabiel. De Uproc4 6.30 FIT en de Uproc7 6.30 FIT werken met remmen van Shimano, de Uproc7 4.10 FIT heeft hydraulische schijfremmen van Magura.”

Voldoende demping | “Vanwege rugklachten – ik moet voorzichtig zijn – geef ik de voorkeur aan full suspensions, mountainbikes met een voor- en achtervering dus. Het fijne aan de drie FLYER-fietsen is dat ze allemaal uitgevoerd zijn met een goed geveerde en regelbare voorvork en dat de achterdemper kan worden afgesteld op je gewicht. Een goed geveerde mountainbike heeft het voordeel dat je een technisch parcours vlot kunt rijden en je goede controle hebt over de e-mountainbike. De Uproc4 6.30 FIT heeft een geveerde voorvork en een achterdemping van Fox met beide een veerweg van 140 millimeter. De andere twee Uproc’s hebben nog een grotere veerweg. De Uproc7 4.10 FIT heeft als voorvork de RockShox Yari RC (160 millimeter veerweg) en als achterdemper de RockShox Monarch RT (160 millimeter veerweg). De Uproc7 6.30 FIT heeft als voorvork de RockShox Lyrik RC (160 millimeter veerweg) en als achterdemper de RockShox Monarch Plus (160 millimeter veerweg). De drie fietsen hebben allemaal een lock-out op de voorvork. Daarmee kan ik de vering indien nodig uitschakelen.”

Extra comfort en gemak | “Goed om nog te melden: bij alle fietsen is het mogelijk om de zadelpen te laten zakken met een drukknop op het stuur. Dat is handig als je bijvoorbeeld een steile afdaling neemt en je het gewicht naar achteren wilt verplaatsen – zeker in mijn geval is dat belangrijk, want ik ben 1,90 meter lang. Als de weg weer vlak is of oploopt kun je de zadelpen met één druk op de knop hydraulisch omhoog laten bewegen. Bij de Uproc 7 4.10 FIT is deze functionaliteit als meeroptie verkrijgbaar, bij de andere twee modellen zit het er standaard bij.”

Conclusie | “Als fervent fietser heb ik al op veel verschillende fietsen gereden. Voor mij persoonlijk is er maar één conclusie mogelijk: deze FLYER-mountainbikes overtuigen op de belangrijkste vlakken. Ik ben voorstander van FLYER, het merk biedt luxepaardjes. De Panasonic-middenmotor geeft krachtige ondersteuning. Als er geklommen moet worden heb je veel voordeel van de motor met twee tandwielen vooraan. Twee van de drie fietsen hebben die mogelijkheid. Op het FLYER Display D1 lees je de belangrijkste ritinformatie gemakkelijk af. De weergave op het scherm is groot en last van reflectie heb je niet, dus als je op een technisch paadje zit neem je snel de benodigde informatie tot je. Prettig is ook de demping, zeker in mijn geval omdat ik met fysieke klachten kamp. Een goed geveerde mountainbike maakt het voor mij mogelijk om technische parcoursen vlot te nemen. Ook is er veel controle.”

*De naam is om privacyredenen gefingeerd