Alles uit de kast voor meer comfort en gemak

Bij elektrische fietsen draait het meer en meer om comfort en gemak. Zeker de fabrikanten van high-end e-bikes voegen allerlei extra’s toe om het elektrisch rijden naar een hoger level te tillen.

Comfortabele geometrie

Belangrijk voor comfort is uiteraard de geometrie van het frame. Met een iets minder steile balhoofdhoek neemt het comfort toe, en dat hoeft niet ten koste te gaan van het scherpe, directe stuurgedrag. FLYER bewijst met onder meer de Upstreet-types dat fietsers redelijk rechtop zitten en tegelijkertijd scherp kunnen sturen op de momenten waarop dat nodig is. De Gotour-modellen bieden nóg meer comfort; die zijn echt gemaakt om te toeren.

Automatisch schakelen

Snel schakelgedrag maakt het fietsen aanzienlijk comfortabeler. In dat geval wissel je vlot en soepel van versnelling. Steeds vaker hoef je je er helemaal niet meer om te bekommeren, omdat sommige versnellingssystemen zelfs vanzelf schakelen. FLYER biedt op de Gotour 4, Gotour 5 en Upstreet 5 de optie om de fiets uit te rusten met Enviolo Automatic. Daarop stel je van tevoren een cadans in die je tijdens de rit wilt aanhouden. Het systeem past de versnelling automatisch aan deze cadans aan. Gaat je beentempo omlaag als je heuvelop fietst, dan schakelt het systeem terug.

Riemaandrijding verdringt ketting

Op steeds meer elektrische fietsen zien we een riemaandrijving in plaats van een ketting. Deze heeft een aantal voordelen. De riem is comfortabel, want deze maakt in tegenstelling tot de ketting geen geluid. Bovendien is de belt duurzamer. De riem rekt niet uit en van snelle slijtage, zoals bij de ketting soms het geval is, heb je geen last. De levensduur is soms wel een factor vier groter. De ketting kan snel slijten als fietsers in een hoge ondersteuningsmodus optrekken en daarbij niet goed schakelen. Ook aangenaam is het beperkte onderhoud van de riem. Deze hoeft niet gesmeerd te worden en is dus veel schoner.

Bredere banden

De bandbreedte op elektrische fietsen neemt stap voor stap toe. Met de bredere banden rollen de e-bikes net wat gemakkelijker over oneffen oppervlak en worden trillingen in het wegdek beter weggefilterd. Op de Upstreet-modellen en Gotour6 leveren we standaard bredere banden van 55 millimeter. Het comfort is groter, zonder dat dat ten koste gaat van de rolweerstand.

Grotere accucapaciteit

Zeker fietsers die langere tochten maken, hebben behoefte aan een batterij die langer meegaat, omdat ze liever niet tijdens de rit stoppen om deze op te laden. En dus maken fabrikanten werk van batterijen met een grotere capaciteit en een korte laadduur – voor het geval er tóch even in de remmen geknepen moet worden om ‘bij te tanken’. De batterij van FLYER met de grootste batterijcapaciteit heeft een inhoud van 723 wattuur (20,1 ampère, red.). Deze zit standaard op de Gotour 4 en Gotour 5 en is ook toepasbaar op enkele ouderen modellen uit de collectie van FLYER.

Bepaal zelf het motorvermogen

Vaak willen e-bikers een zo krachtig mogelijke motor, terwijl ze die in werkelijkheid niet altijd nodig hebben – soms is het profiel van de route nou eenmaal vlak. Op elektrische fietsen met Panasonic-motor en het D0- of D1-display biedt FLYER de mogelijkheid om het motorvermogen handmatig te beteugelen. Fietsers doen dat gemakkelijk en snel met behulp van het bedieningsmechanisme of de joystick op het stuur. Door een lager maximaal vermogen te kiezen, bespaart de batterij energie en neemt de actieradius toe.

De juiste onderdelen

Uiteraard is ook de keuze in componenten en onderdelen bepalend voor het gemak en comfort. FLYER kiest standaard voor ergonomische handvatten en een hoge kwaliteit zadels. Daarnaast zit er op de Gotour 4 en Gotour 5 een speedlifter twist. Daarmee is het stuur onderweg in hoogte verstelbaar, zonder dat daar een sleutelsetje voor nodig is. Het stuur kan met de speedlifter twist ook gemakkelijk draaien, wat handig kan zijn in de berging.